måndag 17 augusti 2009

Blandat

Igår när jag borstade tänderna och skulle skölja av tandborsten så sa det klirr i vasken. En stor bit av en tand hade följt med i tandborsten???? Jag kollade alla tänderna och kunde inte hitta var den hörde hemma men naturlitgvis var det kindtanden längst in och mot kinden till så jag kände inte av kanterna med tungan. Jag tror snart jag skriker av frustration. Varför är mina tänder så kassa? Tror att jag har bortemot tio hål igen och det var bara ett år sen jag var där senast!!! Hålen började komma ca en månad efter avslutad behandling. Det MÅSTE vara något fel på något - borsta tänderna gör jag, slarvar med tandtråd förvisso, men ändå!?
Har har INTE råd att gå till tandläkaren!!!

Har nyss varit hos sjukgymnasten där jag både gjort mina övningar OCH gråtit. Det var en liten grej som hände i receptionen och så blev det droppen som fick bägaren att rinna över. Sjukgymnasten var nästan lite förfärad över att jag kunde bli SÅ ledsen för en (egentlig) bagatell. Men det var som sagt inte bara det som gjorde mig ledsen. Det blev för mycket bara. Synd att det skulle komma ut just då....

Drömmer så konstiga saker och jag är nästan arg (och elak) hela tiden i drömmen. Vaknar och är trött och spänd.

Idag - besök hos mamma vid lunchtid sen avkoppling vid tvn till kvällen (tror jag)
Tisdag - nytt vårdplaneringsmöte
Onsdag - festivalen DAGTID med kompis C och en vän till henne + besök hos mamma
Torsdag - sjukgymnast + besök hos mamma
Fredag - festivalen med Kimmie
Lördag - tvätt + besök hos mamma

Ja så är det tänkt i alla fall

14 kommentarer:

Turtlan sa...

Nä så trist!

Det beror nog inte bara på hur ofta man borstar tänderna. Beror på arvsanlaget också och vissa av oss har mer av de bakterier som skapar hålen än andra har min tandläkare förklarat.

Gamla lagningar som börjar paja nu? Så har det varit för mig några ggr.

TRIST och framförallt dyrt!

Tårarna... gissar Du haft mycket nu en period och till slut reagerar man på något vis. Även på små saker. Känner igen mig!

Ta hand om Dig och hoppas det går bra i veckan! Njut av festivalen, musik är alltid skönt!

Hej från mig!

Kimmie sa...

Hossan: Usch, jobbigt! Så surt med tanden, du behöver inte fler räkningar och mer att fixa nu.
Det blir nog nästan vilsamt för dig när du börjar jobba - då har du ett ställe att vara på hela dagen utan av fara omkring =)

Annica sa...

Du får inte hjälp av sociala med tandläkare då?
Jag menar om du måste gå borde man få hjälp när ekonomin är ändå bottennivå.
Själv har jag samma skit med tänderna som du. Önskar man vore en haj. Tappar man en så får man en ny så länge man lever.
Ojoj vad du har att resa och göra. Säger som Kimmie du får närmast semester den dagen du börjar jobba.

-Nena- sa...

Vad tråkigt med tanden, det är precis sådant man inte vill ska hända :(


Ibland krävs det inte så mycket för att tårarna ska komma. Ibland kommer de när man inte vill men det är svårt att styra.

Fullspäckat schema ser jag. Hoppas att allt går bra och att du får vila i mellan.

Hossan sa...

Turtlan: Just denna tanden är en gammal lagning så det är nog förklaringen.

Jag är ofta torr i munnen och jag har hört att det kan också vara en bidragande orsak till att man får oftare och fler hål i tänderna.

Ja, angående tårarna - till slut rinner det över.

Ska försöka ta till mig lite av det goda på festivalen

Hossan sa...

Kimmie: Alltid händer det nåt

Hossan sa...

Annica: Håller med - haj skulle man vara i sådana här sammanhang!

Socialen hjälper inte till - förutom att de anser att man ska klara sig galant på a-kassan så anser de att man inte behöver så många tänder.

Pappa sökte hjälp till sina tänder från soc, fick avslag med motiveringen "Du har elva tänder och det anser vi räcker"

Kan tänkas att det blir som semester när jag börjar jobba :-)
Bara jag inte får för mig att jag ska hinna med allt det där andra OCKSÅ....

Hossan sa...

Nena: Det kommer av någon anledning alltid olämpligt när tänderna går sönder. (= alltid lika olämpligt)

Ja, jag önskar att jag kunde styra mitt tårflöde lite bättre, men nu är jag som jag är och då får jag försöka acceptera det ;-)

Kimmie sa...

Jag kom på ett sätt att få nya tänder - hamna i fängelse - de får fri tandvård och helt nya tänder i vissa fall =)

Hossan sa...

Kimmie: Tack för tipset! Får se om jag kan ställa till med något tillräckligt allvarligt på festivalen på fredag...... ;-)

Annica sa...

Haha kan inte låta bli att skratta åt Kimmies förslag..O duu hamnar du in får du nog träffa så många poliser att du får avsmak efter ett tag ;-)
Fördelar och nackdelar är det förståss. Ny tänder och asmak för poliser men du har ju förståss brandmännen kvar att tråna efter
:-D

chaos sa...

Usch för trasiga tänder och dyra tandläkarbesök! :( Jag skulle också behöva besöka tandläkaren, men som vanligt fattas det pengar. Jag tycker verkligen att tandvård skulle gå under högkostnadsskyddet! Det är så dåligt att det ska vara så dyrt! :(

Tårar kan vara både bra och skönt att släppa ut ibland, tycker jag. Du har haft så mycket jobbigt omkring dig en längre tid nu, så egentligen är det väl inte så konstigt att en bagatell kan få bägaren att rinna över...

De där drömmarna känner jag igen. Jag har perioder där jag också drömmer att jag är arg och fruktansvärt elak mot alla människor, speciellt sådana som jag känner och egentligen tycker om. Vaknar och känner mig ångestfylld och ledsen.

Sköt om dig!
Stor varm kram!

Hossan sa...

Annica: Ha ha ha :-P

Hossan sa...

Chaos: Jag tycker också att hela kroppen skulle räknas in i högkostnadsskyddet!

Ta hand om dig du med!

Kram