torsdag 7 januari 2010

Sjukhusbesök

Har under många år haft problem med att svälja mindre saker såsom äpplebitar (och andra frukter), piller, karamellbitar m.m. De liksom fastnar i halsen och går inte att svälja ner oavsett hur mycket jag dricker. Det ända som hjälper är om jag hostar hårt då kommer den bit som fastnat ut i handen.

För 20 år sedan frågade jag en läkare på en vårdcentral om man kunde ha fickor i matstrupen. Hon skrattade åt mig coh sa att nej det kunde man verkligen inte ha. Nu visar det sig att det kan man visst ha. Har gjort sådan undersökning men det visade sig att jag inte hade något anmärkningsvärt i matstrupen... Fick remiss för vidare undersökning. Och idag har jag fått svar och förklaring till vad som händer. De små sakerna ramlar ner i ett utrymme vid tungbasen mellan tungroten och matstrupen och dit når inte vätskan att skölja upp och ner i matstrupen så ända sättet är att hosta upp. Läkaren tipsade om att piller och sånt kunde jag "baka" in brödkula så att det blev något som var större och inte kunde fastna i det lilla utrymmet.

Undersökningen som visade på detta var läskig. Jag är så känslig i näsan. Ingen får ta på min näsa. Nu skulle de stoppa en fiberkamra genom ena näsborren och ner i svalget..... De sprayade bedövning men det kändes ändå. Och hon frågade mig efteråt hur jag mådde egentligen för jag var visst alldeles blek. (kändes som om jag skulle kräkas och få näsblod på samma gång)

Nåja nu vet jag det och det är bara något att leva med.
Bättre att veta än att gå och inbilla sig en massa..... ;-)

5 kommentarer:

Turtlan sa...

Strongt gjort av Dig!
det är inte bara göra en sån undersökning!

Skönt få förklarat vad det beror på. Även om det inte hjälper så vet man varför.

Du får dagens Hjältemedalj från mig :-)))

Kimmie sa...

Usch, vad obehagligt det lät! Nu vet du - kan man göra något åt det?

Hossan sa...

Turtlan: Tack! Jag tar med stolthet emot hjältemedaljen :-D

Kimmie: Nej man kan inte göra något åt det mer än leva med det. :-)

-Nena- sa...

Hu vilken läskig undersökning
Starkt av dig att gå igenom det när du är så rädd om näsan.

Jag har också jättesvårt att svälja t.ex tabletter, får också hosta upp dem ibland... ska ta och testa det där tipset med att bädda in dem i bröd.

Skönt att du nu fått veta i alla fall.

Hossan sa...

Nena: Ja, det är bättre att veta än att inbilla sig en massa dumma saker