fredag 31 juli 2009

Jodå

Det blev vårdplanering men mamma är fortfarande kvar på sjukhuset och väntar på att det ska bli ledigt på något korttidsboende. Man kunde inte välja utan fick vackert ta emot den plats som blev ledig oavsett var i stan den fanns.

Bouppteckningspapperna kom, jag tittade igenom dem och ringde och påpekade en liten detalj sen skrev jag under och skickade tillbaka. Glömde ta kopior och nu sitter jag och funderar på om allt var med för jag tog ju inte upp mina anteckningar och prickade av summa för summa....
Hade kanske för bråttom att skriva på? Men allt såg rätt ut, så det är säkert så!

Det var trevligt i onsdags hos L, jag instämmer tillfullo med vad Kimmie skrev i sitt inlägg angående kvällen

Mammas id-kort är "försvunnet". Själv påstår hon att hon hade det med sig ut till sjukhuset och jag har för mig att jag höll det i handen när vi var på korttidsboendet efter olyckan och hämtade hem hennes grejer. Får väl leta efter det i hennes lägenhet. Har dessutom för mig att det snart är dags att skaffa nytt.

Min ena katt har fått urinvägsinfektion och jag har behandlat med antibiotika och nu kan han nästan kissa som vanligt igen. Skönt, för det gör ont i mig när djuren mår dåligt!

Känner mig lite oorganiserad för tillfället. Skulle ha sorterat ut en del skräp som skulle gå med i containern men inser att den var här i onsdags och torsdags och mina saker står fortfarande kvar i lägenheten..... Nu dröjer det en månad tills den kommern nästa gång. Men jag kan nog be min syster ta dem i bilen och slänga hos dem eller så väntar jag, plötsligt har det gått en månad utan att jag knappt märkt det.

Har så många goda idéer när jag går och lägger mig och sen blir det inte alls så nästa dag. Oftast är det mitt eget fel men ibland händer det något annat som man måste ta itu med före. :-)

Har börjat skriva på ett papper om hur jag vill ha min begravning och sånt där som ska ske när jag är borta en gång (förhoppningsvis länge från nu). Tidigare har vi bara pratat om det i familjen att det faktiskt vore till stor hjälp om man visste och att det fanns papper som de efterlevande kunde gå efter. Är förstås inte klar men jag har i alla fall börjat och skulle det hända något redan nu så tror jag att det jag redan hunnit med blir till stor nytta. Kanske inte så kul syssla men ack så nyttigt.

Nu önskar jag alla en riktigt skön fredag och en härlig helg!

4 kommentarer:

chaos sa...

Oj! Det var mycket på en gång. Inte så konstigt kanske att du känner dig lite oorganiserad när du har så mycket omkring dig. Jag tycker du är otroligt stark som orkar och hinner med så mycket som du gör! Själv är jag hyperstressad just nu och låser mig, så jag inte kommer mig för att göra någonting, fast jag har massor som borde göras.

Trist att det ska vara så att man inte har chans att välja var man själv eller ens anhöriga ska vårdas. :( Hoppas att det blir bra för både dig och din mamma, trots allt.

Visst lider man när djur, och barn, mår dåligt! Man skulle hellre ta deras lidande själv. Det är verkligen plågsamt att se. :( Skönt i alla fall att din katt mår bättre! :)

Det här med att skriva hur man vill ha sin begravning och liknande, har vi i min familj också börjat prata om (sedan min bror dog, och vi stod där och inte visste någonting om hur han ville ha det). Det är viktigt och underlättar för de anhöriga. Så jag ska också försöka göra slag i saken och fylla i Vita arkivet, eller något liknande. Och dessutom försöka få mina föräldrar och ex-sambon att göra det samma.

Sköt om dig och ha en fin fredag!
Kram!

Kimmie sa...

Mycket i huvudet gör lätt att man känner sig dåligt organiserad -
det fixar sig efter hand.

Hoppas din mamma kommer till ett bra boende där hon kan trivas.

Det där med att planera för sin egen bortgång är mycket klokt ingen trevlig uppgift men det underlättar så mycket för de som finns kvar.

-Nena- sa...

Skönt att det blev av denna gången.
Trist när man inte kan välja själv men jag hoppas att din mamma får komma till ett ställe där hon trivs ochs om inte är på andra sidan staden.

Visst lider man med sina djur, de kan ju inte tala om var de har ont men skönt att kissen är bättre.

Sköt om dig och ha en bra dag.

Annica sa...

Då håller vi tummarna att ni får ett korttidshem som ligger nära så inte dina resor blir så långa när du vill besöka mamma som heller inte har bil.

Peppar pepar ta i trä men har haft tur med mina katter att de hittills hållit sig friska. Fasar för den dagen då någon blir riktigt sjuk.