onsdag 31 december 2008

En enkel fråga som inte var enkel

Igår var jag och firade min syster. Hennes man berättade att han ställt frågan till henne (efter att ha läst SDS) vad är det bästa som hänt under 2008. Hon började genast berätta om allt dåligt som hänt, när han säger stopp och belägg. - Jag sa, vad är det BÄSTA som hänt dig under 2008.

Så den frågan passades runt vid bordet och alla skulle säga vad som var deras bästa under 2008. Ingen kom på något så där genast (förutom en tjej som klarat sitt körkort), så det blev lite betänketid och ändå var det svårt att ta fram vad som skulle ha varit det BÄSTA som hänt. Min slutsats är att 2008 var ett riktigt SKITÅR och det bara MÅSTE bli bättre 2009.

Mitt eget "bästa" som jag kunde komma på (just då) var mitt säsongsvikariat, men självklart har det hänt bra saker mellan allt det tråkiga och jobbiga. Jag sa till de andra att egentligen skulle man sätta sig ner en stund och lista allt som varit bra eller kul och sen kanske det gick att välja något som var bäst av dem och kanske rent av inse att det faktiskt hade hänt många bra och trevliga saker trots allt.

Middagar med Kimmie är ljuspunkter
Promenad i vackert väder piggar upp (och tröttar ut)
Läsa någon bra bok
När jag såg Mamma Mia på bio - då log jag länge efter, trots tårar i ögonfransarna
De gånger min lillasyster spontant hämtat mig med bil när jag varit någonstans

Egentligen finns det väldigt mycket som är av "just i den stunden" bäst.
Av någon konstig anledning så blir det negativa så stort och så övervägande
Varför?

Gott slut och ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

Vad är/var det bästa som du var med om 2008?

3 kommentarer:

Kimmie sa...

Vissa år finns det självklara saker som om någon fått barn eller man kanske varit på någon spännande resa eller så, andra år får man leta lite längre - men ljuspunkterna finns alltid där.

chaos sa...

Håller med dig om att 2008 inte varit något vidare kul år. Men två saker kan jag säga som rent personligt har varit bra det här året. Det är dels att en av mina bästa vänner fick ett väldigt efterlängtat barn i mitten av januari. Och att jag separerade från min sambo i november. Det bästa jag har gjort på väldigt länge! Även om jag får ta ordentligt med stryk rent ekonomiskt som ensamstående.

Bra idé att lista de bra och roliga sakerna som hänt i år. Det tror jag att jag också ska göra, även om jag nog får gräva ordentligt i mitt minne för att komma på något, för som sagt var, särskilt bra har inte det här året varit.

Nu hoppas vi på, och ser fram emot, ett fint, härligt och underbart 2009! Positivt tänkande! :)

GOTT SLUT OCH GOTT NYTT!

Angelsheart sa...

Mitt bästa 2008 var/är mitt nya jobb!

Må 2009 bli fantastiskt för oss alla!