tisdag 24 februari 2009

Hos doktorn

Satt och talade för mig att jag inte skulle bli irriterad trots att läkaren åter var försenad. Tänkte att jag skulle vara snäll och beskedlig - vilket jag knappast var förra gången.

Det framkom att jag hade "anmärkningsvärt låga värden på B12" och det upprepade hon ett par gånger och att jag även hade kraftig brist på folsyra. Så nu ska jag knapra piller 4 av var sort per dag! Sen blir det röntgen på foten och en gatroskopi på magen. Om en månad ska de ta prov och se om jag är glutenintolerant. Alla andra prover var bra även blodtrycket 130/80 säger mig inget, men säger de att det är bra så är det säkert så.

Det hände så många saker som jag tyckte var anmärkningsvärda, men jag vill inte skriva om dem här. Sammanfattningsvis kan jag bara säga att doktorn ger ett förvirrat intryck. Fast det kan vara ett tecken på för mycket stress (fick jag lära mig på sömnskolan idag)

Så snart blir jag kanske piggare är visst inte bra att gå med B12- och folsyrebrist någon längre tid, inte för att jag vet vad som kan hända (mer än att man bli onormalt trött) men tydligen var det inte bra.

4 kommentarer:

-Nena- sa...

Trots förvirringen är det ju skönt att du fick ta prover och att det ska bli en röntgen på foten och att magen blir undersökt.
Hoppas att tabletterna hjälper också och att du kan få bli piggare.

Ha en bra onsdag.

Kimmie sa...

Skönt ändå att de hittade något som kan åtgärdas och att mer kommer att undersökas.

Ha det bra idag.

Kimmie sa...

» B12-brist
B12 är ett av vitaminerna i B-vitaminkomplexet. B12 behövs bl.a för att bilda nytt blod. Med brist på B12 så utvecklar man en anemi (brist på röda blodkroppar = en typ av blodbrist).

De röda blodkropparna cirkulerar runt i kroppen, tar upp syre i lungorna och transporterar detta till kroppens celler. Cellerna använder syret i ämnesomsomsättningen. och ger oss energi.

De röda blodkropparna bildas i röda benmärgen och har normalt en livslängd på ca 4 mån. För att producera röda blodkroppar behövs bl.a järn, vitamin B12 och folsyra. Om någon av dessa komponenter fattas, minskar produktionen av röda blodkroppar.

Vitamin B12 är även viktigt för nervsystemet. Brist på B12 kan även ge upphov till degeneration i nervsystemet.

Vanligen orsakas B12 brist av att kroppen inte kan ta upp vitamin B12, eller att man tar in för lite med kosten. Det senare gäller främst veganer, som har en kost som är fattig på kött, fisk och mjölk. B12 brist utvecklas även ofta hos äldre människor. (Sannolikt har 20-40% över 70 år tecken på B12 och folatbrist

Anonym sa...

Tack för kommentarer och tack för den extra informationen! :-)

Blodbrist hade jag inte. Men det är tänkbart att tröttheten och ledsenheten härstammar från bristen av dessa ämnen. Värken kan också ha med detta att göra - nerverna sänder ut mer smärta än vad som är relevant?