torsdag 12 februari 2009

Kanske är det inte så illa

Fick höra på sömnskolan att alla vaknar runt 20 ggr per natt men de flesta är vakna så kort tid att hjärnan inte hinner registrera det. Min hjärna registrerar i alla fall bortemot 10 vakna tillfällen så de andra tio är jag väl inte tillräcklig vaken då...

Detta är natt två utan sömntablett men jag har fortfarande inte gjort hemläxan (lägga sig och bestämma sig för att man inte får somna). Visst somnar jag till slut eftersom jag vaknar och minns något jag drömt. I och med att jag är arbetslös just nu så behöver jag inte drabbas av panik om jag inte somnar direkt när jag lagt mig. Så det är väl en bra tid att försöka komma tillrätta med de här problemen. Vet bara att jag måste göra något åt värken med (om det nu går?) Många av gångerna jag vaknar är just för att det gjort ont för att jag rört mig.

Idag ska jag till kuratorn, ska försöka mig på att gå dit (40 minuter i torrväder) har inte promenerat något sedan i söndags. Har så konstigt ont i magen som jag sagt tidigare och jag vet inte om det kom av de extra promenaderna eller bara råkade dyka upp i det sammanhanget. Har nämligen fortfarande ont och "träningsvärk" hänger väl knappast i så länge....??

Syster ville att jag skulle höra av mig sen, förmodligen vill hon att jag ska komma dit. Vet inte, hon var på så dåligt humör igår och hon är jobbig då när hon låter allt gå ut över omgivningen. Varför ha någon hos sig om man inte vill umgås, jag satt mest ensam i soffan medan hon höll på med en massa annat. Då är det bättre att vara hemma - det kan ju tänkas att jag får något gjort där ju (ha ha ha).

4 kommentarer:

-Nena- sa...

Jag har nog också registrerat bortåt 10-12 gånger i natt.

Hoppas din syster är på bättre humör idag.

Kimmie sa...

Nena: Gå försiktigt, det finns isfläckar! Hoppas syrran är gladare idag.

Turtlan sa...

Har Du kollat upp det här med att man kan ha sömnapnésyndrom? Då vaknar man flera ggr / natt, nattliga toabesök, dålig sömnkvalité och känner sig inte utsövd när man vaknar mm.
Även om man inte snarkar så kan man ha apnéer på natten.

En sk nattlig sömnmätning kan ge svar på det. Det gör man hemma med några enkla sladdar som mäter syreupptagning, andningsrytm, andningsuppehåll etc.

Inte fel utesluta...om Du inte redan gjort det?

Syster Turtla

Anonym sa...

Nena och Kimmie: Systern inte mycket gladare idag, så vi har inte träffats men pratat med varandra i telefon några gånger.

Turtlan: Ska höra med läkaren om hon kan tänka sig gå med på en sådan. Hon är väldigt anti. Hon hade tom glömt att boka in nu tid till mig som hon lovat. Skulle varit på återbesök nu eller senast om en vecka men det var inget inbokat!!!