lördag 10 januari 2009

Fredagen var hygglig

Gårdagen gick helt ok. Ringde a-kassan, papperna var funna och inscannade, men något besked på någon utbetalning kunde inte ges. De skulle först titta så att allt var rätt (annars skulle de höra av sig) sen skulle de ta beslut och sen.......

Var hemma hos mina föräldrar på förmiddagen. Min pappa trodde tydligen jag kommit dit för att leka passupp åt honom. Och visst kan man hjälpa någon som är sjuk, men det får finnas gränser där med.
"Kan du kolla om jag fått mail",
"Du jag har inte rakat mig på 14 dagar, vem ska göra det?"
" Du, kan du ta och raka mig, jag orkar inte själv - men du måste börja med att rengöra rakapparaten",
"Du vill du stänga fönstret, jag fryser",
"Kan du hämta en tvättlapp, jag måste tvätta mig i ansiktet nu när du rakat mig",
"Hämta en handduk",
"Öppna fönstret, jag får inte luft",
"jag behöver något att äta, kan du ta två fransbröd, men klipp av kanterna, sen ska en vara med ost och en med skinka och så ett glas mjölk"
"Ta fram pallen som står på mitt rum, ställ den HÄR!"
"Nej, maten ska vara på en bricka",
"Jag måste ha en salva, det svider på hakan",
"Hämta posten till mig",
"Detta måste du gå ner och posta NU",
Osv tills jag nästan blev galen på honom och sa att nu räcker det! Sluta upp att diktera och dirigera mig. Då blev han ledsen och så fick man sitta och hålla honom i handen medan han skulle be om förlåtelse för ALLT han gjort under hela sin levnad.... Visst får jag dåligt samvete när jag höjer rösten, men är så himla trött på att bli styrd av honom och sen ska det bara sägas "förlåt, jag är så dum", och sen ska han fortsätta som vanligt.

Bortser man från pappa så var besöket ändå ok och innehöll en trevlig pratstund med min mamma så var fredagen en helt hyfsad dag.

Trevligt med mat och kvällens trevligaste var biobesök och prat tillsammans med Kimmie.

2 kommentarer:

chaos sa...

Det klart att du ska säga ifrån till din pappa när han kör med dig! Oavsett om han blir ledsen eller inte. Lite hänsyn måste han ta, även om han är sjuk. Att göra det nödvändigaste är en sak, men att leka passopp är något helt annat. Så kunde min (fd.) sambo vara ibland. Tror att den stilen kanske kommer med ålder och sjukdom. Inte hos alla förstås, men hos en del.

Ha en fin helg!

Kimmie sa...

Även om man är sjuk kan man inte se det som ett fripass att bete sig hur som helst. Ni ställer ju verkligen upp jättemycket både du och din syster. Ha inte dåligt samvete.