söndag 25 januari 2009

Min Mamma del två

Är hos min syster just nu.

Har varit hos mamma vid två tillfällen idag. Gjorde en paus mitt i för att handla ett par saker till henne. Som sagt hjärtat i otakt, hjärtflimmer säger de på sjukhuset samt att hjärtat hoppar över slag. Sen har hon fruktansvärt ont i magen så de ska röntga den imorgon (gastroskopi). Hon hade fått någon flytande medicin som hjälp för magvärken men den kräkte upp direkt igen.

När jag kom andra gången låg hon och grät och det är så svårt att se. Då hade hon så ont i magen. Men hon blev lugnare när jag kom och hon skulle ringa på klockan för att tillkalla personal, då visar det sig att den inte var rätt inkopplad. Jag tycker sånt är skrämmande. Där kunde hon ha legat och tryckt utan att någon kom, hur hade det känts? När hon sen varit uppe på toalett och hjärtövervakningen skulle kopplas in igen så glömde de att slå på det så jag frågade om det inte var meningen att något skulle synas på skärmen - oj, jovisst, det har varit mycket nu svarade sköterskan. (som var trött efter ett långt pass).

Känns som om jag skulle vilja ta in och lägga sig i sängen brevid så att hon får den vård hon ska ha.

Inte bra med pappa heller, när jag ringde honom för att berätta hur det var med mamma så frågade han direkt om jag kom till honom sen. Nej, svarade jag och då sa han besviket jasså och så sa jag att om han behövde hjälp skulle han använda sitt larm, då la han på luren.
Ledsen men jag orkar tyvärr inte honom också....

Mycket att ta itu med för egen del imorgon med. Vågar inte tänka annat än att de ska gå bra för mamma!

2 kommentarer:

-Nena- sa...

Usch vad jobbigt.
Förstår så väl att du inte orkar med allt och mer där till.

Hemskt att det ska vara så att saker glöms kopplas in, man blir rädd och undrar vad som glöms nästa gång.
Samtidigt kan man förstå personalen som har långa och hårda pass...

Styrkekramar till dig!

Kimmie sa...

Jag tänker så mycket på er, ni får kalla in övriga syskon nu. Du och lillasyster kan inte sköta allt!
Som sagt du kan ringa när som helst om jag kan vara till någon sorts hjälp! Din mamma klarar detta - det har blivit för mycket för henne med din pappas alla problem.