fredag 17 april 2009

Fredag och ångest

Får ångest när jag hör hur det fungerar ute på arbetsmarkanden, alltfler blir uppsagda, det ska sparas in tjänster både här och där. Bloggvänner som riskerar att mista jobb, eller de som liksom jag redan är arbetslösa och det verkar hopplöst att få något nytt.

Och af verkar mest intresserade av att placera folk på praktiktjänster. Jag tycker det är en toppenidé för alla ungdomar som inte har någon arbetslivserfarenhet men när man jobbar i ca 25 år känns det lite löjligt att "praktisera" jag VET hur man arbetar och jag gör det bra. Varför inte anställa personal om företagen behöver det istället för att hålla på och smussla med utbytbara praktikplatser? Jo för då behöver de inte betala lön eller väldigt lite lön och jag tycker att när man arbetat så många år som jag faktiskt gjort så förtjänar man marknadsmässig lön för sin insats. (Det gör alla) Men som jag skrev innan det kan vara en fin chans för de som aldrig varit ute i arbetslivet att skaffa sig erfarenhet. Fast det får inte gå till så att företagen byter praktikpersonal var sjätte månad och de som praktiserat aldrig får chans till anställning.

I övrigt har jag VÄLDIGT ont, ska till sjukgymnasten snart. Det känns inte som tabletterna jag fick av doktorn i onsdags gör någon nytta, men jag vet inte om de måste ätas ett tag innan de ger full effekt.

När ångest och oro smyger sig på - då mår jag ännu sämre. Måste försöka tänka på att saker och ting ordnar sig på ett eller annat sätt!

3 kommentarer:

Kimmie sa...

Ja, det är aldrig kul att vara arbetslös och just nu är det väl värre än någonsin. Men du ska se att det löser sig så småningom - du är ju skitduktig på att jobba.
Kanske är det meningen att du ska ta hand om din värkande kropp just nu och jobba sen när den mår bättre.

-Nena- sa...

Håller med om det här med praktikplatser och att de som har dem lätt går att byta bort så att de inte behöver betala så höga löner själv.

Jag hoppas att sjukgymnasten kan hjälpa dig idag så du får det lättare.
Visst ställer oro och ångest till det så man får mer ont och så oroar man sig för det och det blir en ond cirkel...

Kimmie sa...

Hej vännen, du fick också inbjudan till tjejlunchen - vill du gå så löser vi det ekonomiska - kan inte bli så dyrt med en lunch och trevligt umgänge är aldrig fel.