fredag 24 april 2009

Otacksam

Tänk vad mycket jag har att vara glad och tacksam för! och så mår jag så här pestigt rent humörsmässigt :-(

Jag tror att min pappa har fått spel. Han fyller år i början på nästa vecka och har hela tiden sagt att han ska inte ha något och att han är för trött för att ha besök. Igår ringde han och sa att han hade tänkt om. Nu skulle jag komma dit och göra två stora smörgåstårtor hade han tänkt (han frågade inte om jag kunde tänka mig att hjälpa till), mamma och han skulle hjälpa till och han skulle följa med syster och storhandla som idag (hon har inte heller blivit tillfrågad och hade väl inte tänkt handla idag). Vad tänker han på? Härromdagen berättade han att han svimmat när han stod vid sängen och som tur var hade han ramlat i sängen och inte på golvet. De orkar knappt gå ut till köket och än mindre laga sin egen mat. HUR tänkte han att han skulle orka handla OCH förbereda inför ett kalas och göra smörgåstårtor? Dessutom är deras hem så stökigt att jag inte vet VAR de hade tänkt sätta gästerna, eller ska jag hinna storstäda till dem med? Jag som inte ens orkar städa här hos mig själv??? Nej, jag blir bara ledsen för jag vet hur det blir. JAG får göra smörgåstårtorna själv (vilket jag inte tänker göra) och sen blir det JAG som måste duka och se till så att allt finns hemma och sen kommer inte mamma att äta något och pappa kommer att vara så dålig att han går och lägger sig efter fem minuter. Och då står jag där med alla gäster och allt besvär. Nej, jag tycker att de ska hålla fast vid att de inte ska ha något kalas, i alla fall inte med hemmalagad smörgåstårta. Jag föreslog frallor med gott pålägg och en färdig frystårta.
Pappa sa att detta är ändå hans sista födelsedag för han lever inte ett år till. (detta har han också sagt i fem, sex år och någon gång får han förstås rätt)

5 kommentarer:

chaos sa...

Åh, vännen! Vad jobbigt du har det med dina föräldrar! :(

Jag tycker faktiskt att du har rätt att vägra hjälpa dom med det här! Du ställer upp så mycket ändå på dom, så att du ska göra smörgåstårtor, storstäda och ta hand om gäster är helt enkelt för mycket begärt. Jag vet att det inte är lätt, men försök stå på dig, och säg att dom faktiskt får tänka lite på dig också, och rätta sig efter vad du vill/hinner och orkar med!

Stor varm kram!

Kimmie sa...

Du har helt rätt - om han nu tvunget ska fira så kan han väl bara bjuda på kaffe och färdig tårta. Då blir det mindre jobb och så är det mindre irriterande.
Jag tycker faktiskt synd om dig - jag har ju känt dina föräldrar väldigt länge och det är inte riktigt samma människor längre.

-Nena- sa...

Jobbigt det där och jag förstår att du inte vill stå där med allt jobb, vet att det är svårt att säga nej men ibland så mste man fast det är ens föräldrar.

Kaffe och tårta räcker länge och ingen behöver känna pressen att behöva fixa en massa.

Angelsheart sa...

Håller med alla föregående talare! Vad är det för fel på vanligt fika bara? Hålla på att göra egna smörgåstårtor låter lite väl avancerat!

Stå på dig!

Hossan sa...

Tack alla för era fina kommentarer!

Några hemmagjorda smörgåstårtor blir det inte och det har jag berättat och de har äntligen förstått. Men nu vet pappa inte om han ska fira alls. Ev fortsättning följer....