tisdag 17 mars 2009

Och de som sa att det inte gör ont!!!!

För 25 år sedan gick jag igenom en gastroskopi - efter den svor jag på att ALDRIG någonsin gå med på en sådan undersökning om de inte sövde mig först (kan nämna att jag har stor fobi mot att bli sövd och har aldrig behövt bli det).

Nu idag var jag på en ny gastroskopi. Jag hade intalat mig att utvecklingen och tekniken måste ha gått framåt på 25 år så det kan inte vara lika illa nu. Dessutom hade min mamma sagt att hon nyligen gjort den och inte tyckte det var något och ont hade det definitivt inte gjort (varför jag överhuvudtaget lyssnar på henne som inte ens vet vad hon är på för undersökningar). Men sen hade jag fått höra samma sak från andra håll och ja, även om jag var lite orolig så tänkte jag att det är lugnt.

NU säger jag: VE OCH FASA!!! Jag kommer ALDRIG att gå med på en sån här undersökning NÅGON mer gång. PUNKT SLUT!!!! Det gjorde visst ont och jag fick panik och kunde knappt andas, ville ta tag i slangen och bara rycka upp den. Kräkreflexer under i princip hela undersökningen som varade i 20 minuter. Tårarna sprutade och jag spydde saliv och magsaft? i mängder. När han skruvade på slangen nere i magen så gjorde det väldigt ont i vänster sida (där han inte alls hade slangen?). Vilken pärs!!! Jag är glad att det är över. Kunde knappt svälja alls efteråt och hade ont i halsen när bedövningen släppte (men det är bättre nu) och jag har fortfarande ont i magen!

De hittade inget fel. Slemhinnan såg bra ut, inget magsår och ingen cancer. Men de tog prov på fem/sex olika ställen i magen och ska genom dem kolla något med gluten och någon sort bakterie. Sen vet jag inte vad det andra var eller om det var samma prover bara på olika ställen?

Hur kan man ha ont när inget verkar vara fel? Förresten så sa läkaren att där jag visade på "magen" satt tjocktarmen och den kunde de inte se genom denna undersökning.... Och om jag skulle få riktigt besked angående mina problem med att svälja så skulle det behöva göras en annan sorts röntgen.

Kan det vara så att jag haft ont och värk i så många år nu (rent generellt i kroppen) att min smärttröskel är så låg att sånt som andra inte upplever som smärtsamt gör ont på mig?
Fast jag tror nog ändå inte att det är så, men vad vet man mer än att man har ont och att vissa saker faktiskt gör riktigt ont?!

3 kommentarer:

-Nena- sa...

Usch det lät inget vidare och jag är glad att jag inte har behövt göra någon sådan undersökning.
Jag hade också kräkts kan jag säga, jag kan knappt ta en sådan där tungskrapa utan att klökas rejält *ryser*

Bra att undersökningarna finns och att man kan få svar men inte så kul att gå igenom dem.
Skönt att det de kunde ge svar på idag såg bra ut.

Kimmie sa...

Tror det är väldigt individuellt, jag kan ibland klökas av tandborsten är så känslig. Min svåger gjorde en gastroskopi nyligen och sa att det var hur lätt som helst, sen gjorde min före detta chef en och påstår att han nästan dog - ingen av dem är gnällig.

Anonym sa...

Fiii fan..Jag har aldrig gjort sådan undersökning än men var nära en gång. Men OM det skulle bli tvunget får de banne mig söva före.