torsdag 12 mars 2009

Sjukgymnasten

Nu har jag varit på besök hos sjukgymnasten. Hon bad om ursäkt än en gång för att hon strulat till det. Okej, en gång är kanske ingen gång men som jag sa till henne så har jag blivit "drabbad" av så mycket liknande skit de senaste månaderna och mitt tålamod är inte det bästa - jag har nerverna utanpå och är som en laddad krutdurk, minsta gnista och jag exploderar.

I princip gick väl besöket bra. Vi får se vad som händer kommande gånger.
Hon trodde inte att sängen kunde påverka min värk i någon större utsträckning eftersom jag faktiskt har ont även när jag sover i någon annans säng. Sen tyckte hon inte att jag skulle promenera så mycket (läkaren ordinerade minst en timmes sammanhängande promenad per dag - ta dig i häcken!!!) Jag tycker fortfarande att 20-30 minuters promenader är behagliga och sedan jag fått veta att det inte är en spricka i foten kan det väl kvitta? Nej nu ska jag cykla! Men jag har ingen cykel - blir lite svårt eller hur?!
Sen som summering fick jag uppfattningen att hon ansåg min övervikt vara boven i dramat. Vet ni hur j-kla tröttsamt att få höra om sin övervikt i alla sammanhang? Förkyld - det är för att du väger så mycket, ont i armarna - det är för att du väger så mycket, ögoninflammation - det är för att du väger sä mycket osv i all oändlighet!!!!!
Självklart förstår jag att om man har värk så är det inte bra med de extrakilo som belastar kroppen, men betyder det att man inte ska få någon hjälp förrän man uppnått den vikt de anser är den perfekta? Nämnde för henne att jag har en vännina (inte hörts på länge visserligen) som väger mellan45-47 kilo och som ha fibromylagi - det kan knappast bero på hennes vikt eller???
Och inte vet jag om hennes värk hade blivit sämre om hon vägt 50 eller 70??
Som sagt: Jag VET att jag är kraftigt överviktig, men om de anser att det ENDAST är det som är problemet då behöver jag väl inte ödsla min tid hos dem utan då kan jag väl hålla på med min långsamma viktminskning i egen regi och kämpa med värken som tidigare.

USCH vad jag är trött på att ha ont och må dåligt! Finns det något annat liv eller vad kämpar jag för??!!!

Fick en broschyr med mig som jag skulle läsa igenom och sen skulle vi komma fram till ett mål som vi skulle uppnå med de här övningarnas hjälp............

2 kommentarer:

Kimmie sa...

Usch vad tröttsamt, förkylning och ögoninflammation kan väl knappast ha med de extra kilona att göra =) fniss! Kul när du får motsatt information hela tiden också.
Nu är jag ju ingen sjukgymnast men några övningar för att stärka ryggen hade väl låtit vettigt.

-Nena- sa...

Tyvärr är det ju många som kört in på det spåret att just övervikten är roten till allt ont. Visst kan den ställa till mycket men knappast förkylning och ögoninflammation

Inte så kul heller när det är olika info hela tiden och man inte vet riktigt vem man ska lita på.
Man får plocka lite här och där och ta det som känns bäst för en själv.